Om

Detta är bloggen om mitt liv, tankar och funderingar, jag är en glad (för det mesta), energisk och djup tjej i mina bästa år ;) Mitt vardagsliv består till stor del av träning då jag driver träningsstället Helsunt i Simrishamn, andra intresse är att vara ute med mina hästar, att resa och att umgås med mina nära och kära. Min filosofi här i livet är att man ska leva livet fullt ut och sträva efter sina drömmar, ingen kan leva ditt liv åt dig och det är bara du som själv sätter dina egna begränsningar. Håll tillgodo på mitt vardagsäventyr...

Presentation

Senaste inlägg

Teknik

Den här bloggen skapades via leverantören bloggo.nu

Börja blogga!
Börja blogga på 2 minuter.
Allt är på svenska.
Börja blogga här!

Visar inlägg från juni 2012

Tillbaka till bloggens startsida

Långpannedag

Långpanna har jag snappat upp ifrån mina vänner som jobbar inom restaurang området. Det betyder att jobba lååååånga skift. Vet i och för sig inte ifall man kan kalla 7-7 långpannedag men jag gör det iallafall;)

Idag har hela förmiddagen gått i ett rasande tempo; receptionsjobb, pass, introduktions kund, PT kund, städning. Nu hem, mat, vila(???) och ladda om till nästa skift. Det fungerar ok att jobba långa dagar så länge man är mentalt förberedd, detta kommer att fortsätta nästan hela sommaren ut, sånt e livet...

MEN det var inte det jag skulle komma till.

I mitt huvud hade jag schemalagt hela lunchen minut till minut. Jag skulle handla mat, in om på banken, äta och sen en powerwalk på det för att få frisk luft.

-SKOJA!!! det betydde att jag skulle stressa mig igenom hela lunchen och sen komma tillbaka på jobbet med andan i halsen.

Jag handlade, åt, var på banken och snörade på mig skorna och gick ut för att gå, sen kom jag på vilken komplett idiot jag är. Mitt "mission" är ju att bryta mitt stress mönster, att boosta Annika ska vara saker som tillför mig energi, inte tömma mig från energi!! Och det är ju precis vad det blir när jag skyndar mig iväg för att hinna maximalt på lunchen. Men mönster är ju till för att brytas och min powerwalk runda blev 10 minuter, sen landade jag här framför datorn med en kaffe och ett super gott kexchoklad. Det är ju detta jag behöver, lugn och ro framför datorn för att sen kunna dra igång på jobbet igenom om si sådär en halvtimma.

"Gör du vad du alltid har gjort, får du resulatet av vad du alltid fått"

Upp som en sol

ner som en pannkaka.

Efter gårdagens käcka, något kaxiga inlägg föll jag rakt ner som en pannkaka.

Lång historia kort. Efter Malmömilen kände jag av löpningen i ena knäet nästan direkt efter mål och 2 dagar efter, men därefter ingenting alls. Konstaterade att det antagligen var en lätt överbelstning och som sagt var det försvann ju snabbt.

Igår efter min inställning "I`m a runner" så kände jag av knäet och smärtan tilltog rejält under dagen/kvällen. Idag var det bara att halta till jobbet och köra aerobic/core på morgonen. Kändes inte bra, men vad ska man göra när ens kropp är ens arbetsredskap?? Det är bara att bita ihop och ta det lite lugnare. Det fungerade ok, det kanske inte var det bästa passet men deltagarna fick ivarjefall skutta omkring lite och bli skönt svettiga och på coren kunde jag köra rejällt med dem, hi hi:)

Nu tänker jag lite såhär: att om jag vilar, behandlar knäet väl hela eftermiddagen/kvällen så är jag säkert "back on track" igen imorgon. Kroppen har ju en fantastisk förmåga att läka sig själv och jag vill fortfarande påstå: I`m a runner.

0 kommentarer | Skriv en kommentar

I`m a runner

Idag när jag var ute på en lite löpartur (föredrar att kalla det löpning istället för joggingtur, låter mycket coolare;) i Bäckan kom jag på att jag ÄR en löpare.

Alltså jag VET att jag tjatat om hur trögt och jobbigt det varit med träningen inför Malmömilen, men nu efter milen och segerns sötma (seger och seger= jag kom hel och glad i mål) så kommer jag på att det är ganska skönt att springa. Även om jag tycker att 2 varv på 2 km`s slingan i Bäckan är minst lika tungt (om inte tyngre) än 1 mil inne i Malmö city. Jag pustar, frustar och stånkar när jag tar mig igenom den kuperade terrängen men efter träningen njuter jag av att jag faktigt klarar av det och gör det helt frivilligt.

Vet ni jag har lurat min kropp att gillar löpningen och nu har även mitt sinne gått på "lögnen" om att gillar att springa. Så förstå vad du kan "lura" din kropp och sinne till. DU kan vara (och gilla det) vad som du helst önskar att vara. Mitt motto brukar ju vara "fake it until you make it" och det fungerar.

Så om du vill vara/bli mera hälsosam så är det bara att säga till din kropp och knopp att du ÄR hälsosam (såklart måste du ju också agera och göra hälsamma saker och val). Men tjatar du tillräckligt länge och envist hävdar en sak så blir du också så.

Så nu ska jag intala mig själv att jag är: tekniskt, morgonpigg, älskar att simma, tycker om att spara alla mina pengar (dvs ingen shopping), gillar att tanka bilen (hur tråkigt är inte det??), är en latmask (och inte en stirrig sprätta), älskar långsamheten, är musikalisk och att jag är oerhört intelligent (dagens skämt:).

Så kanske jag blir allt jag önskar, vem vet om man inte testar???

 

 

Kan inte bestämma mig

Alltså ibland undrar jag ifall jag aldrig kan bestämma mig, när jag jobbar en massa och är mitt uppe i vardagen så längtar jag efter lugna fria dagar utan krav, tider eller måste. MEN när jag väl ÄR ledig så tycker jag att jag blir försoffad, lat och oeffektiv (fast det är ju kanske lite av poängen med att vara ledig, hmm).

Nu har jag varit ledig i 4 hela sköna dagar och det har verkligen varit LAT dagar med god mat, babymys, kafferep, midsommarfester, kransbindning, slöande i soffan och ännu mera mat. De första dagarna är jag uppe i varv och "jagar runt" (som en vanlig dag) men nu de sista dagarna känns det som om någon har smält en stekpanna i huvudet på mig, jag är totalt nockad, orkeslös och bara lääängtar tillbaka till soffan.

Inte en träningsrunda så långt ögat nått, bara ledighet och slappande. Fast å andra sidan tror jag att min kropp är ganska glad och tacksam över lite vila, återhämtning är oftast inte min starkaste sida (hur mycket jag än tjatar om det för alla andra, ups!!).

Så nu idag är det skönt att starta veckan, att bli effektiv och komma in i goda mat och träningsrutiner igen. Och nu när jag tänker efter har jag ju mindre är 1 månad kvar till sommarens triatlon utmaning. Prioriter nr 1 att träna just nu är (dessvärre) simning och sen lite övergångar cykling till löpning. Så på med "hurtbulle" kappan Annika och få tummarna ur ändan och sätt igång.

-Ha hurtbulle kan ju tydligen betyda olika saker, vilket föredrar du??;)

Glad midsommar

Årets vackraste högtid, hoppas du tar dig tid att njuta....

 

                                         

           

                                                       

                       

 

 

Äldre inlägg