Om

Detta är bloggen om mitt liv, tankar och funderingar, jag är en glad (för det mesta), energisk och djup tjej i mina bästa år ;) Mitt vardagsliv består till stor del av träning då jag driver träningsstället Helsunt i Simrishamn, andra intresse är att vara ute med mina hästar, att resa och att umgås med mina nära och kära. Min filosofi här i livet är att man ska leva livet fullt ut och sträva efter sina drömmar, ingen kan leva ditt liv åt dig och det är bara du som själv sätter dina egna begränsningar. Håll tillgodo på mitt vardagsäventyr...

Presentation

Senaste inlägg

Teknik

Den här bloggen skapades via leverantören bloggo.nu

Gratis blogg!
Enkelt och snabbt!
Helt på svenska!
Gratis blogg!

Visar inlägg från april 2013

Tillbaka till bloggens startsida

Tålamod

Jag kan också reta mig på bloggare som bara slutar att skriva, men jag ber er att ha tålamod.

Jag kommer att skriva igen, jag lovar, men just nu går det helt enkelt inte....

"På vägen hamnar jag i strömmar, vindar, stormar, men jag fortsätter att ro med mina sista krafter trots att jag insett att jag kommit ur kurs- ön jag ville ro till finns inte längre. Men det finns ingen återvändo, på något sätt måste jag fortsätta framåt. Annars hamnar jag vilse mitt ute på havet".

(ur Zahiren, Paulo Coelho)

 

0 kommentarer | Skriv en kommentar

Hur mycket träning?

Alla kroppar är olika.

Alla har olika bakgrunder, erfarenheter och olika förutsättningar i sin träning.

Alla har ätit, sovit och återhämtat sig olika i sin vardag.

Vi vill ha olika resultat, men en sak är gemensam:

Vår kropp är gjord för att röra sig. Alltid. Varje dag.

Något jag dock funderat på (och testat) är hur mycket man bör träna; varje dag? Ett par gånger i veckan? Flera gånger per dag?

Samma sak här: olika kroppar, olika förutsättningar, olika mål, dvs måste själv testa och fundera på hur mycket träning som är bra (och rimligt) för dig själv.

För mig är ju min träning (oftast) mitt jobb, dvs jag kan inte alltid välja själv hur mycket jag vill (och bör) träna. De senaste 8 åren har det nog blivit ett snitt på 5 dagar/vecka med träning (och nu pratar jag relativit hög intensiv träning, dvs pulsen höjs, jag blir svettig och blir relativt anfådd). Det kanske inte är jätte mycket, men om man lägger på "vardagsmotion" dvs promenader, cykelturer, ridning och stallfix så får kroppen sin beskärda del. I perioder har jag också kunnat känna mig lite halv sliten och trött, kroppen har inte fått tillräcklig med återhämtning. (OBS!! detta är inget gnäll inlägg, ett konstaterande bara när man jobbar med det man älskar: träning;)

Nu när jag har mina 4 (aktiva) klasser i veckan, fördelat på 3 dagar i veckan har jag också möjlighet att träna för egen del (behövs alltid, både för sinnet och kroppen) OCH jag har möjlighet att återhämta mig; vila när det behövs.

Det jag märker är att jag har mera kraft och energi ifall jag tränar när jag tränar och vilar när jag vilar. Dvs de dagar jag har klasser lägger jag även in egen träning istället för att lägga dem på "vilo" dagarna. Jag får in lika mycket träning (och med bättre kvalitet) och en bättre känsla i kroppen (energi och glädje).

Dock "vardagsmotionerar" jag alltid, hästarna behöver sin dagliga motion och tillsyn och jag behöver röra på mig varje dag, för det är precis det min kropp är byggd för och mår bra av.

-Hur mycket träning mår din kropp bra av?

 

 

Oförnuft och kärlek

Plötsligt händer det; något kul, annorlunda, totalt oförväntat.

-NEJ!! jag har inte vunnit pengar (I wish).

-NEJ!! jag har inte fått ett nytt jobb (innu).

Utan i fredags fick jag ett mail där det (kortfattat) stod att: vi är ifrån P1 (radion) och har ett program som heter "oförnuft och kärlek" som vi sänder till sommaren bla bla bla. Vi har hittat din blogg och där skrev du så fint om "din stora kärlek" (dvs hästen Rosa), hur du fick henne pga en tonårskärlek som gick i kras och hur hon sen blev din stora kärlek. Bla bla bla, skulle du vara intresserad att medverka i vårt program??"

-Ehhh JA!! Såklart tänkte jag, va kul och annorlunda:)

Redan i går ringde de och frågade ifall jag var intresserad (och ifall jag var intressant nog att medverka i detta radioprogram) och idag körde en man ner ifrån Stockholm till mig och intervjuvade mig och min kärlek till min häst Rosa (som numera inte finns i livet). Vi pratade om hur man kunde jämnföra kärleksrelationen med en människa och ett djur, vad jag kände, hur jag kände i vår relation bla bla bla och i sommar får vi höra resultatet i programmet "oförnuft och kärlek".

En annorlunda tisdag minst sagt;)

Jag älskar fina Rosa för alltid...

 

 

 

New York City bild kavalkad

Ovanför Grönland, dit vill jag en dag;)

Manhattan utifrån sett

Blick mot Grand Central Station

Bilder från lilla hotellrummet, i mitten utsikt från badrumsfönstret.

Manhattan

Rockefella center

Times square

 Union square

5 våningar på Nike store=heaven

"Made by crossfitters, for crossfitters"

Reebok`s crossfit affär på 5:e avenyn

Fiffiga omklädningsrum "unfit"/ "fit";)

Central park (gör sig nog bättre på våren/sommaren/hösten) men är trevlig att strossa runt i ändå.

Alltid (minst) ett besök på Victoria`s secret

Utsikt från vårt "rooftop" på hotellet Pods Manhattan

                                        

 

 

 

 

 

 

 

 

Kontorstid

Det där med hemma träning/hemma kontor, ja allt där man har en "valmöjlighet" att göra nu eller lite senare (eller inte alls), kan vara så svårt att verkligen få gjort.

Det krävs en stor diciplin att träna hemma. Hur många har inte köpt TV shops träningsmaskiner med STORA förhoppningar att komma iform, för att sen ett halvår senare "upptäcka" att (super duper träningsmaskinen som de oftar lovar just i TV shoppen) bara ligger undangömd långt bortom synhåll i sällskap med dammråttorna. Det har tränats endast 2 gånger på och inte har man kommit i form iheller, vem känner igen sig?? ;-)  

Faktum är att jag inte alls är förespråkare för just hemma träning, den är helt enkelt för lätt att unkomma, alla ens undanflykter låter oerhört bra i ens egna öron och blir oftast (jag säger inte alltid) inte alls av. Men om man har diciplinen att hemma träna är det bara att gratulera :-) . Det viktiga är ALLTID att din träning blir av, men av min erfarenhet behöver den som inte är träningsvan en lite "spark i baken" och då är det "lättare" att bli motiverad på gymmet/i tränings salen än hemma i vardagsrummet i sällskap av en dvd.

-SIDOSPÅR!!!! Jag skulle ju skriva ett inlägg om kontorstid INTE träning, sorry :-[

Som sagt var, idag är det kontorstid som gäller. Jag håller nämligen på att lära mig att bokföra, de flesta småföretagarna gör ju det själv så varför skulle inte jag kunna att lära mig??? Jag har inte jätte lätt för siffror och uträkningar och så, och man ska ju lära sig vad alla de där verikations nummerna står för och kredit och debet, men skam dem som ger sig. Som tur är har jag en tålmodig bokförare och hon hjälper mig och förklarar igen och igen och igen. "Learning by doing".

Så nu idag måste jag ju också få full koll på alla mina kvitto, ja alla papper i princip och därav kontorstid. MEN det hade ju varit så lätt att smita ut i fina vädret istället eller gjort något annat kul, nu får jag öva på min diciplin ;-)

Så här kan det se ut på mitt kontor/vardagsrum...

 

 

0 kommentarer | Skriv en kommentar

Äldre inlägg